Muualla tapahtuneen kriisin käsittely

Erilaiset muualla tapahtuneet onnettomuudet, tapaturmat ja muut äkilliset kriisit voivat aiheuttaa reaktioita laajemmaltikin. Siksi on hyvä, että aihetta voidaan tarvittaessa käsitellä kouluissa. Ohessa on vinkiksi kriisipsykologi Eija Palosaaren keskusteluaiheita koululuokkaan. Aikuisen ei tarvitse olla viisas eikä osata vastata kaikkeen. Riittää, että aikuinen on turvallinen, uskaltaa näyttää omia tunteitaan ja samalla välittää luottamusta siihen,että näiden tunteiden kanssa selvitään.

Keskusteluaiheita koululuokkaan äkkikriisin jälkeen

On tärkeää että koulun ja kodin aikuiset ovat valmiita keskustelemaan lasten ja nuorten kanssa tuoreesta järkyttävästä tapahtumasta. Keskustelutuokioiden ei tarvitse olla pitkiä. Keskustelun keskeinen ote on tässä-ja-nyt.

Mahdollisia keskusteluaiheita:

Mitä todella on tapahtunut
Varmistetaan faktat senhetkisen tiedon mukaisiksi.

Miten sait tietää
Missä olit, mitä olit tekemässä juuri silloin.

Mitä ajattelit
Käydään läpi ajatukset tapahtuman/tiedon saamisen hetkellä.

Mitä tunsit
Tunteet saattavat herätä vasta myöhemminkin. Usein on ensin vain kummastusta ja järkytystä, tai tunteiden puutetta.

Entä miten keho reagoi
Kehossa voi tapahtua muutoksia (jännittymistä, kipuja, levottomuutta..) huomaamatta – ne palautuvat.

Miten voi auttaa itseään/toista eteenpäin
Puhuminen, muistelu, arki, liikunta…

Mitä koulupäivän jälkeen tapahtuu
Välitetään kotiin tietoa että asiaa on käsitelty koulussa ja kannustetaan puhumaan myös kotona.