Opetushallituksen blogi

Mitä on varhaiskasvatuksen pedagogiikka?

23.5.2016
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka on tietoista toimintaa lasten oppimisen ja hyvinvoinnin toteutumiseksi. Sitä lähdemme yhdessä kehittämään ja etsimään sekä tutkimuksen että käytännön konkreettisia malleja sen toteuttamiseksi. Lue lisää

Vastaamalla voit vaikuttaa varhaiskasvatuksen kehittämiseen ja laatuun

12.4.2016
Ensimmäinen luonnos Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista on valmiina ja lähetetty laajalle kommentointikierrokselle kaikille varhaiskasvatuksen järjestäjille, yksityisille palvelun tuottajille sekä valituille sidosryhmille. Kannustamme kaikkia aktiiviseen kommentointiin, sillä nyt on todellinen mahdollisuus saada paikallista ääntä kuuluville! Lue lisää

Oppilaat mukaan pohtimaan yhteisiä sääntöjä

11.4.2016
Opetushallitus on todennut, että koulujen järjestyssäännöt eivät kaikilta osin ole lainmukaisia. Opetushallitus on laatinut ohjeen tukemaan koulujen järjestyssääntöjen laatimista. Kolme asiaa nousi ohjeen valmisteluvaiheen keskusteluissa erityisen tärkeäksi järjestyssääntöjen laatimisessa: positiivisuus, osallisuus ja prosessi. Lue lisää

Uudistuva ammatillinen koulutus

6.4.2016
Esa KarvinenOpettajat ovat keskeisessä asemassa reformin onnistumisessa. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisääntyminen muuttaa opettajuutta. Opettajuus painottuu oppilaitoskeskeisen työtavan sijasta entistä enemmän työpaikalla tapahtuvaan oppimisen ohjaamiseen sekä opiskelijan valmentamiseen. Lue lisää

Oppivelvollisuus 95 vuotta – Opetushallitus 25 vuotta

1.4.2016
Aulis PitkäläOppivelvolliset tekevät tänäänkin työtään suomalaisissa kouluissa – ehkäpä enemmän oppimisen ilon kuin ankaran velvollisuudentunteen ohjaamina. Opetushallitus juhlistaa merkkivuottaan työn merkeissä, valmistautuen tulevaisuuden muutoksiin. Lue lisää

Uutta tietoa romanien koulutustaustoista

22.3.2016
Satu BlomerusOpetushallituksessa on juuri valmistunut katsaus aikuisten romanien koulutustaustoihin. Romaniväestö vastasi kyselyyn aktiivisesti; yhteensä 327 vastaajaa täytti kyselylomakkeen. Lue lisää

Lukiokin kehittyy muuttuvassa maailmassa

9.3.2016
Aulis PitkäläNyt aloitettujen kokeilujen ja kehittämistoimien kautta saamme tietoa ja kokemuksia seuraavaa tuntijakoa ja opetussuunnitelman perusteiden uudistamiskierrosta varten. Lue lisää

Koulutuspäästöjen mittaus

3.3.2016
Juhani PirttiniemiKun läpäisyhankkeessa saavutettuja hyviä malleja toteutetaan ja koulutuksessa havaitut puutteet korjataan, myös opiskelijat kiittävät. Koulutuksen maine leviää, se vetää puoleensa uusia opiskelijoita. Päästöjä ei tarvitse enää manipuloida. Lue lisää

Aika rientää – hae ajoissa!

18.2.2016
Annika GrönholmKevään yhteishakujen aika on taas käsillä. Onhan kaikki jo valmiina hakua varten? Nyt on hyvä hetki ryhtyä tuumasta tekoihin. Aika rientää, eivätkä haut odota mattimyöhäisiä. Lue lisää

Turvapaikanhakijat haastavat koulutusjärjestelmää

9.2.2016
Leena NissiläMaahanmuuttajien määrän kasvu vaikuttaa välittömästi muun muassa esi- ja perusopetuksen sekä varhaiskasvatuksen tarpeeseen. Myös tarve maahanmuuttajien valmistaviin ja valmentaviin koulutuksiin lisääntyy lukioissa, ammatillisessa koulutuksessa ja ammattikorkeakouluissa. Lue lisää.

Lukion kehittämistä opetussuunnitelmatyöllä

7.1.2016
Tiina TähkäOpetussuunnitelmaprosessi on tärkeä kehittämisen väline lukioissa. Työn tavoitteena on valmis opetussuunnitelma, mutta prosessin aikana käydyt yhteiset keskustelut ovat olennaisia. Sen tuloksena lukion toimijoilla on yhteinen suunta opetussuunnitelman toteuttamiselle ja kehittämistyön jatkamiselle. Lue lisää

Näytä kaikki

Blogin kommentointi

Julkaisemme lyhyitä, enintään noin 300 sanan pituisia kommentteja, joiden sisältö liittyy blogikirjoituksen aiheeseen.

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Tarkistaminen ja julkaisu tapahtuu arkisin virka-aikana. Kommentit julkaistaan joko sellaisenaan tai jätetään julkaisematta, kommentteja ei muokata. Julkaisun jälkeen kommentit listautuvat blogikirjoituksen alle aikajärjestyksessä.

Julkaisemme asialliset kommentit, jotka eivät riko lakia eivätkä hyviä tapoja. Kommenteissa ei saa esimerkiksi:

  • esittää rasistisia tai asiattomia kommentteja
  • yllyttää väkivaltaan tai rikokseen
  • esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia
  • julkaista toisen yksityisyyttä koskevia tietoja
  • julkaista tekijänoikeuksin suojattua materiaalia
  • linkittää muualla verkossa aineistoon, joka ei tue keskustelun aihetta tai on muuten asiaton
  • markkinoida tai mainostaa
  • massapostittaa puheenvuoroja tai lausuntoja.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista. Sivuston ylläpidosta ja kommenttien tarkistuksesta vastaa Opetushallituksen viestintä .