Opetushallituksen blogi

Turvapaikanhakijat haastavat koulutusjärjestelmää

9.2.2016
Leena NissiläMaahanmuuttajien määrän kasvu vaikuttaa välittömästi muun muassa esi- ja perusopetuksen sekä varhaiskasvatuksen tarpeeseen. Myös tarve maahanmuuttajien valmistaviin ja valmentaviin koulutuksiin lisääntyy lukioissa, ammatillisessa koulutuksessa ja ammattikorkeakouluissa. Lue lisää.

Lukion kehittämistä opetussuunnitelmatyöllä

7.1.2016
Tiina TähkäOpetussuunnitelmaprosessi on tärkeä kehittämisen väline lukioissa. Työn tavoitteena on valmis opetussuunnitelma, mutta prosessin aikana käydyt yhteiset keskustelut ovat olennaisia. Sen tuloksena lukion toimijoilla on yhteinen suunta opetussuunnitelman toteuttamiselle ja kehittämistyön jatkamiselle. Lue lisää

Poikien kannustaminen parempiin oppimistuloksiin on tasa-arvotyötä

17.12.2015
Liisa JääskeläinenAidosta tasa-arvosta hyötyvät kaikki oppilaat, tytöt ja pojat sekä sukupuolivähemmistöihin kuuluvat oppilaat. Lähtökohtaisesti perusopetuksen tulee tukea yhdenvertaisesti kaikkien oppilaiden oppimista ja hyvinvointia. Jokaista oppilasta autetaan tunnistamaan omat mahdollisuutensa ja rakentamaan oppimispolkunsa ilman sukupuoleen sidottuja roolimalleja. Lue lisää

Ammatillisen koulutuksen reformi on mahdollisuus

6.11.2015
Sirkka-Liisa KärkiReformi edellyttää kaikilla tasoilla toiminnan uudistamista. On varmistettava, että yksilöt saavat sitä, mitä he tarvitsevat ammatillisen osaamisen, yhteiskunnassa toimimisen ja jatko-opintojen kannalta ja työelämä saa sitä osaamista, mitä se tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa. Lue lisää

Turvapaikanhakijoiden kotoutuminen on myös koulutuksen haaste

28.9.2015
Leena NissiläKoulutus on paras keino auttaa maahanmuuttajaa kotoutumaan. Maahanmuuttajien koulutuksen tavoitteena Suomessa on antaa muuttaville valmiuksia toimia tasavertaisina jäseninä suomalaisessa yhteiskunnassa. Lue lisää

Hyvät tavat ovat tilannetajua ja tapataituruutta

16.9.2015
Kuva: Mirkku MerimaaKolmannen tapakasvatusviikon tarkoituksena on vahvistaa hyvää ilmapiiriä, turvallista oloa ja kaveruutta aikuisten avulla ja oppijoiden osallistumisella. Lue lisää

Varhaiskasvatus pohjustaa elinikäistä opintietä

24.8.2015
1.8.2015 astui voimaan varhaiskasvatuslain ensimmäinen vaihe. Varhaiskasvatus on nyt entistä vahvemmin osa suomalaista kasvatus- ja koulutusjärjestelmää. Lue lisää

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen muutokset näkyvät jo tilastoissa

21.8.2015
Kauanko kestää, että oppimisen ja koulunkäynnin tuessa tapahtuneet laki- ja opetussuunnitelmamuutokset alkavat näkyä koulujen käytänteissä? Miten nopeasti nämä muutokset näkyvät tukea kuvaavissa tilastoissa? Lue lisää

Opetussuunnitelmapolun varrelta

18.6.2015
Kuva: Olli HäkämiesPaikallisten opetussuunnitelmien laadinta on täydessä vauhdissa. Siinä työssä tutkitaan ahkerasti vuoden 2014 lopussa valmistuneita esiopetuksen, perusopetuksen ja lisäopetuksen opetussuunnitelman perusteita ja pohditaan valtioneuvoston asetuksen pohjalta tuntijakoratkaisuja. Lue lisää

Digiloikkaa varten verrytellessä

16.6.2015
Aulis PitkäläHallitusohjelman yksi kärkihankkeista on peruskoulutuksen uudistaminen digitaalisten oppimisympäristöjen avulla, joka tulee myös työllistämään Opetushallitusta. Linjaukset hahmottuvat ennen kesätaukoa, mutta lomilta palattuamme käynnistyy hallitusohjelman yksityiskohtaisemman toimeenpanosuunnitelman valmistelu. Lue lisää

ePerusteet – kansallisen ja paikallisen kehittämistyön väline

15.4.2015
Aulis PitkäläOpetushallitus on nyt ottanut merkittävän askeleen asiakaspalvelujensa sähköistämisessä avaamalla 2.4.2015 uuden ePerusteet-palvelun osana Opintopolku.fi-portaalia. Palvelussa on samalla julkaistu lähes kaikki viime vuosina uudistetut yleissivistävän koulutuksen opetussuunnitelmien ja ammatillisen koulutuksen tutkintojen perusteet. Lue lisää

Näytä kaikki

Blogin kommentointi

Julkaisemme lyhyitä, enintään noin 300 sanan pituisia kommentteja, joiden sisältö liittyy blogikirjoituksen aiheeseen.

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Tarkistaminen ja julkaisu tapahtuu arkisin virka-aikana. Kommentit julkaistaan joko sellaisenaan tai jätetään julkaisematta, kommentteja ei muokata. Julkaisun jälkeen kommentit listautuvat blogikirjoituksen alle aikajärjestyksessä.

Julkaisemme asialliset kommentit, jotka eivät riko lakia eivätkä hyviä tapoja. Kommenteissa ei saa esimerkiksi:

  • esittää rasistisia tai asiattomia kommentteja
  • yllyttää väkivaltaan tai rikokseen
  • esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia
  • julkaista toisen yksityisyyttä koskevia tietoja
  • julkaista tekijänoikeuksin suojattua materiaalia
  • linkittää muualla verkossa aineistoon, joka ei tue keskustelun aihetta tai on muuten asiaton
  • markkinoida tai mainostaa
  • massapostittaa puheenvuoroja tai lausuntoja.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista. Sivuston ylläpidosta ja kommenttien tarkistuksesta vastaa Opetushallituksen viestintä .